Jazzpianist en beiaardier Paul Maassen waagde zich aan een spannend avontuur: op een puur 17de-eeuws instrument, zoals de Hemonybeiaard van Middelstum is, een compleet avant-gardistisch programma spelen met een groot aantal muziekstukken uit de 20ste eeuw, waaronder melancholieke jazz. En het klonk wonderwel fantastisch goed. De oude middentoonstemming, die zo karakteristiek is voor het instrument en die het onmogelijk maakt om buiten de goed klinkende toonsoorten gewaagde akkoorden te spelen, werd steeds goed gebruikt. Maassen opende met een sfeervolle improvisatie, waarin hij vanuit één repeterende toon een steeds groter harmonisch klankveld neerlegde. Een compositietechniek die ook bij de componist Daan Manneke zo karakteristiek is. Klankvelden in combinatie met eenstemmige melodieën of repeterende tonen. Bij het jazzblokje zat Paul hoorbaar echt lekker in zijn vel. Het swingde heerlijk en er werd naar hartelust gemusiceerd. Ruim 25 bezoekers genoten van dit prachtige concert dat eindigde met een blokje populair, waaronder een sfeervol vertolkte Maria uit de Westside Story van Leonard Bernstein en een ritmische bijzonder geslaagde versie van ‘Eye of the tiger’ (Survivor). Ofschoon de picknicksfeer door het iets tegenvallende weer niet helemaal uit de verf kwam, was het toch een zeer geslaagde zondagmiddag. Vanzelfsprekend was er ook een bos bloemen voor het kostersechtpaar Harm en Anneke Bos dat ook dit jaar weer voor koffie en thee zorgde.